KĄCIK LOGOPEDCZNY

  • Godziny pracy logopedy szkolnego

     

    Poniedziałek 10.50 – 13.30

    Wtorek 10.50- 13.30

    Czwartek 7.30 – 13.30

     

     

    Konsultacje dla rodziców w ramach Projektu Edukacja w Gminie Żyrzyn

    Poniedziałki 14.20 -15.10

     

  • Jak utrwalać w domu prawidłową wymowę

     

    1. WSPÓŁPRACA – zapoznaj się z diagnozą swojego dziecka i dowiedz, jak możesz mu pomóc. Praca nad nawet najmniejszą wadą wymowy jest potrzebna. Dzięki temu można uniknąć problemów z nauką czytania i pisania.

     

    1. NAUKA MA BYĆ ZABAWĄ –  wykorzystajcie zabawki i przedmioty, które macie w domu, aby utrwalać poprawną wymowę oraz poszerzać słownictwo.

     

    1. SYSTEMATYCZNOŚĆ - wystarczy kilka minut dziennie, codziennie wykonywać ćwiczenia zadane przez logopedę.

     

    1. ŁAP OKAZJE – pozwól dziecku oblizać talerz, puszczać bańki mydlane w kąpieli; pobawcie się na zakupach w wyszukiwanie produktów z listy, zawierających aktualnie ćwiczoną głoskę; utrwalajcie podczas spacerów poznane wierszyki.

     

    1. NIE ZAPOMNIJ O NAGRODZIE – chwal dziecko za każdy, nawet najmniejszy sukces.

     

    Pamiętaj! NA REZULTATY TRZEBA ZAPRACOWAĆ! – Czasami mija sporo pracy, zanim pojawią się pierwsze efekty, a najważniejsza jest praca, którą wykonujecie w domu. Nie zniechęcaj się! Wasza wspólna praca na pewno zaowocuje.

     

  • Gimnastyka buzi i języka dla każdego smyka

     

    Ćwiczenia języka:

    /Nie wykonujemy ćwiczeń z językiem na zewnątrz buzi  /
    – liczenie zębów językiem
    ( język dotyka każdego zęba po kolei)

    – ślizgawka języka po podniebieniu od górnych zębów do gardła
    (Buzia otwarta)

    – drapanie podniebienia językiem
    (Buzia otwarta)

    – robienie “kulki z języka”

    – język przeskakuje od jednego końca zębów do drugiego
    (Buzia otwarta)

    – malowanie sufitu, ścian, jak w ćwiczeniu o krasnoludku 
    (Buzia otwarta)

    – kląskanie (konik)- BARDZO WAŻNE – wykonujemy to ćwiczenie tak, by buzia była otwarta, a żuchwa nieruchoma, wtedy dopiero naprawdę usprawnia ono język

    – wypychanie podniebienia językiem do góry

    -wypychanie policzków językiem

    -mlaskanie

    -rurka z języka (podwijamy do góry boki języka)

    -łyżeczka z języka (podwijamy do góry boki i czubek języka)

    -zlizywanie z podniebienia językiem np. Nutelli ( niezdrowe dla zębów, ale dobrze motywujące 

    -przy otwartej buzi  odklejanie językiem przy otwartej buzi opłatka lub kawałka chrupki przyklejonego do podniebienia

    -przyklejanie języka do podniebienia i pozostawienie go tam przez chwilę
    (Naleśnik)

    – przyklejanie czubka języka do górnych dziąseł za zębami i otwieranie buzi- ale czubek jezyka pozostaje przyklejony do górnych dziąseł (glonojad)

    -wypychanie policzków językiem

     

    Ćwiczenia  oddechowe:

    – dmuchanie na piórka, bańki mydlane, papierowe i styropianowe kulki

    -wdech nosem wydech buzią

    – masaż języka szczoteczką elektryczną

     

    Historyjka o krasnoludku.

    Krasnoludek Język myje sprząta swój domek- Buzię

    – maluje sufit (podniebienie językiem)

    – maluje ściany ( policzki od wewnątrz) najpierw dokładnie, zeby nie było białych plam, potem w paski, kropki, czy inne wzorki

    – myje podłogę (dno jamy ustnej)

    – myje okna ( zęby)

    – wiesza firanki( czubek języka dotyka każdego zęba po kolei)

    -La la la – śpiewanie przy otwartej buzi i nieruchomej żuchwie na różne melodie

     

    Ćwiczenia „smerfowe” (pomagające we wprowadzeniu głoski r)
    – Smerfy śpiewają la la la ( język do górnych dziąseł za zębami)
    – Gargamel goni Smerfy ddddddd
    ( otwarta buzia, język do gory)
    – Smerfy uciekają nnnnn
    (Otwarta buzia język do góry)

    Ćwiczenia Dzieci powinny wykonywać przy lustrze, żeby widziały ruchy języka.